Luke Skywalker + Yoda = ditt nya drömjobb
Den klassiska hjältesagan är din bästa vän när du vill övertyga någon att du är den rätta att inleda ett nytt profesionellt samarbete med tex ett nytt jobb eller ett nytt uppdrag.
Tänk på organisationen som hjälten (Luke Skywalker) och att du är gurun (Yoda) som kommer hjälpa hjälten att uppnå sina mål och sin vision. För att övertyga ska du lyfta fram och berätta om de relevanta kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som kommer ge värde och få hjälten att nå målen och förverkliga visionen. I en jobbannons berättar hjältens företrädare (rekryrerare, VD, HR etc) vad de ser behövs för att klara uppdraget. Genom att ge konkreta exempel när du har använt dessa kompetenser tidigare och resultatet det gav så har du bevis att det faktiskt är du som är bäst rustad för detta uppdrag. Eftersom du är experten så har du förmågan att även se och lyfta ytterligare kompetenser som du har att bidra med.
När du sedan träffar organisationens representanter på intervju så tänk på det som att ni är två potentiella samarbetspartners som bägge vill hjälpa den gemensamma hjälten, organisationen.